Corten, hvad er det og hvor længe kan det holde?


Corten – definitionen

Corten eller cor-ten hvis vi skal bruge den helt rigtige betegnelse er en type stål, der ruster hurtigt i overfladen, men har en langsommere gennemtæring end eksempelvis blød stål. Den flotte røde farve ændres gradvist med årene og du kan derfor opleve dine produkter skifte farve fra år til år.

corten stålets proces
Når corten udsættes for vejr og vind ruster det, her ses processen efter en måned, men det forandre sig løbende i flere år.

Corten er en rusttræg og vejrbestandt ståltype. Corten startede oprindeligt som et produkt der skulle eliminere brugen af maling på mange konstruktioner, og skabe denne rust-lignende overflade. Når corten udsættes for vind og vejr, dannes der forholdsvist hurtigt et rustlag. Det er netop dette rustlag der nedsætter gennemtæringen med helt op til 8 gange i forhold til blødt stål. Navnet refererer til den kemiske sammensætning af disse typer stål. Den sammensætning giver cortenstålet mulighed for at udvise forøget modstand mod korrosion sammenlignet med andre typer stål. Der dannes altså et beskyttende lag, under indflydelse af vejret. Laget der beskytter corten pladen regenerere og udvikler sig konstant når det udsættes for skiftende vejrforhold.  Det kræver dog at det udsættes for regelmæssig udtørring. Hvis stålet graves ned eller indeholder vand, vil stålet forhøjne korrisionshastigheden. Med andre ord får corten pladen lov til at ruste for at kunne danne den beskyttende overflade.

Corten er hyppigt brugt til udendørs skulpturer. Et af de større og mere kendte værker er Chicago Picasso skulpturen som står i plaza i retsbygningen Daley Center. Bygningen er ligeledes bygget og dekoreret med flere elementer i corten. Corten bliver dog også brugt til større konstruktioner såsom New River Gorge broen. Den første brug af corten med arkitektoniske hensigter var John Deere hovedkvarter i Moline, Illinois.

Et sted corten ikke egner sig for godt er i fugtige, subtropiske klimaer. Her er det muligt at det beskyttende lag muligvis ikke kan stabilisere, og derfor fortsætte med at ruste og dermed til sidst gennemtære. Et eksempel på at dette skete var det tidligere Omni Colloseum, bygget i 1972 i Atlanta. Det stoppede aldrig med at ruste og havde til sidst store huller i konstruktionen. Det var selvfølgelig en hovedfaktorer i at det efter bare 25 år, måtte rives ned.

Eksempler på steder som præges af cortenstål i Danmark: Bryggen i Vejle, Dampkedelbygningen i Silkeborgs papirfabrik, Odense Universitet, DSBs ledningsmaster og mange andre steder.

 

Skibscontainere, andre ståltyper vs. cortenstål

Hvis du nogensinde har spekuleret over, hvordan skibscontainere modstå de barske og ofte fugtige omgivelser de anvendes i, uden at de ruster væk. Så kan hemmeligheden til deres levetid meget vel være i den type stål, der bruges i deres konstruktion: Cortenstål.

Cortenstål er en korrosionstræg ståltype der traditionelt anvendes i konstruktionen af ​​skibscontainere. Cortenstål har en forøget modstand mod korrosion / gennemtæring sammenlignet med ulegerede ståltyper (sort stål og des lige) ved at danne et fast vedhæftende beskyttende rustfarvet lag på overfladen.

Sort stål har en løs og let struktur som holder på fugt og fremmer igangværende korrosion / rustproces. Efter en vis tid (afhængig af betingelser), vil rustlaget der dannes på sort stål løsne sig fra overfladen af ​​metallet og udsætte overfladen og derved forårsage endnu mere skade, der giver eksempelvis containere der ikke er fremstillet af cortenstål, såsom aluminiums containere en nyttig levetid på kun 6 år.

Cortenstål reagerer meget forskelligt på sit miljø ved at styre den hastighed, hvormed oxygen kan reagere med overfladen af ​​metallet. Det reducerer yderligere korrosion og rustdannelse som typisk opleves ved alm. sort stål. Laget beskytter overfladen og regenererer konstant, når det udsættes for alm. vejrforhold. Denne proces stabiliseres normalt efter 2-3 år og korrosionen ophører næsten helt, hvilket giver skibscontainere lavet af cortenstål en levetid på hele 15 år.

 

Hvordan blev cortenstål udviklet?

’The United States of America Steel Corporation’ udviklede cortenstål i 1930’erne til brug i kulvogne til jernbanen og som en erstatning for stål i brobygning, hvor vedligeholdelse af undersiden var særlig vanskelig. Denne stærke, lave legering og svejsbare ståltype viste sig at besidde en god vejrbestandighed i mange atmosfæriske forhold uden behov for beskyttende belægninger såsom maling. Cortenstålet blev efterfølgende brugt til flere former for beskyttelse (heriblandt facadebeklædning) i begyndelsen af ​​1960’erne. Mens Cor-Ten er det primære varemærke for de korrosionsbestandige produkter, der blev udviklet af United States Steel Corporation, har Cor-Ten fået licens til at blive produceret af andre stålproducenter.

 

Cortenståls egenskaber

Cortenstål får sine egenskaber gennem den sammensætning, heriblandt kobber, nikkel og chrom. Det tilsættes til stålet under fremstillingsprocessen. Der findes to forskellige typer af Cortenstål:
Corten A og Corten B.

De adskiller sig primært i mængden af fosfor i blandingen, og deres anvendelser afspejler de forskellige egenskaber, der overføres til stål. Corten A fremstilles typisk som en plade eller spole (fra 1,0 mm op til 12 mm) og har anvendelser i beklædning- og kanalsystemer. Cortenstål B produceres som plade (15 mm op til 50 mm). Cortenstål A øgede fosfor- og kobberindhold bistår i produktionen af ​​den oxid, der dannes på stålets overflade, hvilket reducerer dens modtagelighed for rust og korrosion.

 

Hvor bruges det?

Det er ikke kun til skibcontainere der bruges cortenstål. Det har også traditionelt været brugt i opbygningen af ​​broer, jernbanevogne, skorstene og skibe. Cortenstål præger også flere kendte bygninger såsom The RSC Courtyard Theatre i Warwickshire, hvor ydervægge blev konstrueret ud af Corten A. Firmaet bag designet på ’The RSC Courtyard Theatre’, Ian Ritchie Architects, skriver på deres hjemmeside(oversat), Cortenstål er “ekstremt levedygtig, når det anvendes korrekt. Et meget vigtigt aspekt i at designe med COR-TEN® er at forstå behovet for at skifte mellem at være vådt og tørt.”

 

Cortenståls cyklus i naturen

En forudsætning for dannelsen af ​​det beskyttende lag er regelmæssig befugtning og hærdning af overfladen. Den vejrpåvirkede proces er afhængig af et skiftende miljø, hvor det udsættes for både vådt og tørt vejr. Vådt og salt-laden luft kan forhindre dannelsen af ​​det beskyttende lag, hvilket gør tilstrækkelig ventilation afgørende. Ekstra beskyttelse mod elementerne kan ske ved hjælp af at male Cortenstålet. Kravene til maling til korrosiontræge stålplader er meget den samme som for normale kvaliteter af stål. En væsentlig fordel, der opstår når du gør dette (som er almindeligt i containerbaseret opbevaring) er at skader på malingen ikke resulterer i at korrosionen spreder sig til det omgivende malede område.

 

Send en forespørgsel:

Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

Emne

Din besked

Vedhæft evt. skitse